3 kwietnia 2020

Psychoterapia Gestalt

Czym jest Gestalt?

Gestalt – sztuka kontaktu ze sobą i Światem. „Nieważne, co nam zrobiono – ważne, co my zrobimy z tym co nam zrobiono”.

Nasza historia, wpływa na to kim jesteśmy i jak się odnajdujemy w świecie ale nie determinuje naszego losu na zawsze.

Cokolwiek nam uczyniono, możemy uczynić to lekcją – zrozumieć siebie i nauczyć się żyć i wyrażać siebie w sposób, który będzie DOBRY.

 

Gestalt znaczy całość, pełnia. 

Ojciec Gestaltu, Fritz Perls zauważył, że jako małe dzieci jesteśmy w pełni zgodni ze swoim ciałem, emocjami. Wyrażamy to, co czujemy.

Dziecko złości się całym sobą, by po chwili kontaktu z tą emocją płynnie przejść do innych czynności. Całkowicie zapomnieć o tym, co się działo wcześniej. Jest w tu-i-teraz, jest w pełni obecne.

Z biegiem czasu dziecko przechodzi trening społeczny – uczy się co wypada, co wolno, jak należy się zachować. Dowiaduje się, że część jego zachowań jest ok, a niektóre są nie-ok. Jeśli rodzice karają lub odrzucają dziecko za wyrażanie na przykład spontaniczności, za złość lub smutek, dziecko uczy się odrzucać te aspekty siebie i rezygnować z ich wyrażania.

Nagrodą jaką dostaje za porzucenie części siebie jest zachowanie więzi z rodzicami/ opiekunami (bez nich dziecko jest kompletnie bezradne). Dzieci dla rodzica są w stanie wiele poświęcić. Nawet własne uczucia i potrzeby.

Zatrzymanie napływającej energii złości, powstrzymanie łez, czy siedzenie spokojnie, kiedy chce się zrobić coś całkiem innego, wszystko to, wymaga to od dziecka bardzo dużego wysiłku. Każde dziecko wypracowuje sobie własne strategie, by to osiągnąć.

Można przestać głęboko oddychać – to pozwala mniej czuć. Inne dzieci będą jeść nawet jak nie są głodne, ucząc się, że rodzic wie lepiej, co jest dla niego dobre i tracąc w ten sposób kontakt ze swoim wewnętrznym biologicznym rytmem.

Inne udają większą pewność siebie, ukrywając swoją wrażliwość. Jeszcze inne będą myśleć o sobie źle, biorąc na siebie winę za spory z dorosłym…

Istotą tego procesu jest większa wrażliwość na to, czego chce ktoś inny, niż na to, co czuje i czego potrzebuje dziecko.

Z czasem jednak dziecko odkrywa, że strategie, które działały w domu, całkiem inaczej sprawdzają się w szkole, pracy, w związkach. To, co sprawiało, że rodzic był zadowolony – np nie wyrażanie swoich potrzeb, kompletnie się nie sprawdza się w związku – bo partner nie rozumie o co nam chodzi.

To że dziecko jadło bez grymaszenia, w świecie może sprawić, że nie wiem ile jedzenia potrzebuję, wobec tego mogę się przejadać albo o sobie nie dbać.

Grzeczność i posłuszeństwo nie pomogą w znalezieniu pracy. Brak reakcji na złość rodzica, pomagało w wieku 10 lat w domu ale nie w szkole, gdy koledzy czując się bezkarni będą pozwalać sobie na coraz więcej. Brak kontaktu ze sobą i swoimi potrzebami trwale uniemożliwia zrozumienie siebie, wyrażanie swoich potrzeb i budowanie zdrowych relacji.

Perls zachęcał, by w terapii Gestalt odzyskiwać kontakt ze swoimi utraconymi częściami siebie. Oznacza to kontakt z ciałem, emocjami, potrzebami oraz myślami.

TERAPIA Gestalt

Wszystkich zainteresowanych psychoterapią Gestalt zapraszamy do kontaktu.

Kontynuując korzystanie z witryny, zgadzasz się na stosowanie plików cookie. Więcej informacji.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close